در انتظار فرشتموندر انتظار فرشتمون، تا این لحظه: 14 سال و 4 ماه و 28 روز سن داره

فرشته آسمونی

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

1393/4/28 22:39
نویسنده : مامان طاها
163 بازدید
اشتراک گذاری

امروزه به دلایل عدیده ای مصرف آنتی بیوتیک ها به طور خود سرانه افزایش یافته است. این مصرف بی رویه در درمان بیماری های کودکان نیز توسط والدین رو به افزایش است. سرماخوردگی، اسهال و تب از موارد شایعی است که روزانه بسیاری از والدین در جهت کاهش بهبود علائم بیماری در فرزندان خود در داروخانه ها به دنبال درمان می گردند. به نظر می رسد شاید سهولت دسترسی به داروها توسط بیماران در داروخانه ها علت اصلی این امر باشد.

داروخانه ها فقط مجاز به ارائه برخی داروها موسوم به OTC بدون نسخه به بیماران هستند که گاها دیده می شود که طیف وسیع تری از داروها از قبیل آنتی بیوتیک ها را در اختیار بیماران قرار می دهند. علت دیگر می تواند از نظر بعد هزینه ای برای خانوار باشد. چه هزینه مالی و چه هزینه زمانی که بدون مشورت با پزشک درمان را شروع می کنند.

این امر به خصوص برای کودکان اثرات زیان آور و عوارض بالقوه می تواند داشته باشد. مقاومت آنتی بیوتیکی در صدر عوارض پیش رو می باشد. با مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها نسبت به اثرات آن ها مقاومت حاصل شده و در مصارف بعدی اثرات کم تری در درمان بیماری دیده می شود که نهایتا منجر به عدم بهبود کامل بیماری، طولانی شدن دوره بیماری یا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک های قوی تر که هم هزینه بر بوده و عوارض بیشتری دارند. در مقالات و تحقیقات جدید دیده شده به کودکانی که به دنبال سرماخوردگی ویروسی آنتی بیوتیک خودسرانه داده شده است در آینده نزدیک به احتمال بیشتری به آسم مبتلا می شوند.

لذا توصیه می شود جهت بهبود و درمان بیماری فرزندتان حتما با نظر پزشک باشد. به خصوص در مورد کودکان حتما با پزشک کودکان مشورت شود. چون درمان های آنتی بیوتیکی در کودکان چه از جهت لزوم یا عدم لزوم و چه از نظر مقدار مصرف در مقایسه با بزرگسالان متفاوت می باشد.

 

پسندها (1)

نظرات (0)